Erkend en persoons gecertificeerde vertrouwenspersoon

Certificaat persoonscertificering Vertrouwenspersoon: Certificaat persoonscertificering Vertrouwenspersoon – Coo Consult (coo-consult.nl)
De hoofdtaken van een vertrouwenspersoon zijn als volgt:
- Opvang en begeleiding.
- Signaleren en adviseren.
- Presenteren en informeren.
- Het bieden van nazorg.
Hieronder worden de hoofdtaken en subtaken van een vertrouwenspersoon beschreven.
Opvang en begeleiding
- Opvangen melder; ruimte geven voor het verhaal en de emotie.
- Meedenken over mogelijke stappen.
- Begeleiding en het bieden van nazorg.
- Doorverwijzen; indien nodig.
Signaleren en adviseren.
- Signaleren.
- Adviseren / sparren met leidinggevende.
Presenteren en informeren.
- Het geven van voorlichting.
- Het gevraagd en ongevraagd advies geven aan het management.
- Registeren van meldingen.
- Het maken van een jaarverslag.
Het bieden van nazorg.
Er zijn 2 verschillende soorten van vertrouwenspersonen namelijk:
- Vertrouwenspersoon โ Ongewenste omgangsvormen (VPO).
- Vertrouwenspersoon โ Integriteit (VPI).
Uiteraard kunnen deze 2 vormen ook gecombineerd worden indien de deskundigheid daarvoor aanwezig is.
Coo Consult beschikt over beide disciplines.
Waarom een Vertrouwenspersoon in uw organisatie:
- Vertrouwelijke gesprekken:
Werknemers kunnen soms te maken krijgen met problemen zoals pesterijen, discriminatie, (seksuele) intimidatie, arbeidsconflicten of zelfs persoonlijke problemen die invloed hebben op hun werkprestaties. Een vertrouwenspersoon biedt een vertrouwelijke omgeving waarin werknemers vrijuit kunnen praten zonder angst voor represailles.
2. Voorkomen van escalatie:
Door een vertrouwenspersoon beschikbaar te stellen worden problemen vaak opgelost voordat ze escaleren tot ernstige conflicten. Werknemers hebben een formele weg om hun problemen aan te kaarten zonder dat ze meteen een toevlucht hoeven te nemen tot formele procedures, een mediator of juridische stappen.
3. Ondersteuning en begeleiding:
Een vertrouwenspersoon kan werknemers voorzien van ondersteuning en begeleiding bij het omgaan met lastige of confronterende situaties. Ze kunnen advies geven over mogelijke oplossingen en stappen die kunnen worden genomen.
4. Verbeteren van de werkcultuur:
Het hebben van een vertrouwenspersoon binnen de organisatie laat zien dat de organisatie zich inzet voor het creรซren van een positieve en ondersteunende werkcultuur. Dit kan het vertrouwen van werknemers in de organisatie vergroten en hun betrokkenheid bij het bedrijf bevorderen.
๐๐๐ ๐๐๐๐๐๐๐
๐๐ฆ๐ช๐ญ๐ช๐จ๐ฉ๐ฆ๐ช๐ฅ, ๐ฎ๐ข๐ฏ๐ข๐จ๐ฆ๐ฎ๐ฆ๐ฏ๐ต- ๐ฆ๐ฏ ๐ฐ๐ณ๐จ๐ข๐ฏ๐ช๐ด๐ข๐ต๐ช๐ฆ๐ข๐ฅ๐ท๐ช๐ฆ๐ด.
Phone:ย 06 3860 5638
E-mail: vertrouwenspersoon@coo-consult.nl
Website: ๐ฐ๐ฐ๐ฐ.๐๐จ๐จ-๐๐จ๐ง๐ฌ๐ฎ๐ฅ๐ญ.๐ง๐ฅ
๐๐จ๐ฌ๐ญ๐๐ฎ๐ฌ ๐๐๐
๐๐๐๐ ๐๐ ๐๐ญ๐๐๐ง๐๐๐ซ๐ ๐๐ง ๐๐
* Veiligheidskundige
* Intern Auditor
* Extern Vertrouwenspersoon
Landelijke Vereniging voor Vertrouwenspersonen keurmerk
